Masz opracowaną strategię treści? Wiesz, jak chcesz się komunikować i co przekazywać. Teraz należy wykonać krok. “Content plan” to nic innego jak plan publikacji treści na odpowiednim kanale: blogu, social mediach lub newsletterze.
Po co rozpisywać to tak dokładnie, jeśli masz strategię? Brawo za strategię! Ale bez planu działania i ustalenia harmonogramu publikacji, nigdy nie będziesz pewna, czy zmierzasz w dobrym kierunku i czy przyjęłaś właściwe założenia dotyczące częstotliwości.
czy potrzebujesz content plan?
To pytanie z pewnością pojawiło Ci się w głowie. Pomyślałaś sobie: “ale gdzie spontaniczność?”
Z kilku powodów powinnaś opracować content plan, czyli plan publikacji treści. To szablon, na który będziesz nanosić konieczne poprawki. Ten szablon będziesz przenosić do harmonogramu publikacji.
Zawsze będziesz przygotowana
Gdyby nastąpiła nieoczekiwana zmiana planów życiowych, czy zawodowych.
Nagły wjazd służbowy? I co? Nie masz głowy oraz czasu myśleć i wrzucać na firmowy fanpage postów.
Nie wspominając już o chorobie w rodzinie, czy Twojej. Wtedy nie myśli się co powinno pojawić się na blogu. Mamy wtedy całkowicie inne priorytety, prawda?
Masz szablon działania
Możesz w łatwy sposób przekazać komuś innemu. Zatrudniłaś Wirtualną Asystentkę? Możesz jej przekazać część swoich obowiązków związanych z publikacją treści. Wystarczy link i gotowe. Wszystko tam jest: opisane, jakie treści, kiedy mają się ukazać, a jeśli dorzucisz poprzednie harmonogramy, mamy również spojrzenie na ogół naszych treści.
Spójność
Kiedy wiesz, co publikujesz, masz to zapisane, nie zgubisz się w swoich eksperymentach. Trzymając się planu, mówisz tym samym głosem na wszystkich swoich kanałach. I nie musisz się zastanawiać, czy o czymś już pisałaś, czy nie. Wystarczy jeden rzut oka!
Więcej wolnego czasu
Właśnie tak! Siadasz do opracowania wszystkich postów od razu na cały tydzień lub miesiąc do przodu. Poświęcisz na to kilka godzin, a zyskujesz sporo w kolejnych dniach.
Nie musisz codziennie zastanawiać się nad kolejnym: tematem, zdjęciem, napisaniem tekstu, wybraniu hashtagów itd. To może wydawać się niewiele, ale jeśli policzysz, że każdego dnia poświęcisz na to 30 minut? Już lepiej chyba przysiąść na 2-4 godziny i mieć cały miesiąc z głowy, prawda? Wyszykujesz od razu wszystkie zdjęcia, wybierasz tematy na wszystkie posty (najlepiej, jeśli prowadzisz bank pomysłów), masz zapisane swoje hashtagi. Najwięcej czasu przeznaczasz na pisanie… Ale i tak nadal zyskujesz dużo czasu w następnych dniach.
Przekonałam Cię do opracowania content planu? Mam nadzieję 😉.
jak zrobić content plan?
Przejdźmy do konkretów. Jak zrobić taki plan? Czego możesz użyć? Jakich aplikacji? To wszystko zależy od kanału, na jaki chcesz przygotować plan.
Ale najprościej jest po prostu użyć notesu i długopis😀.
Jeśli masz opracowaną strategię (na co liczę) to następnym Twoim krokiem jest ustalenie, na jaki okres ma to być plan.
Określenie tematyki w czasie.
- Kwartalny – tu pokusiłabym się o bardzo ogólne założenia dotyczące tematyki treści, np. będziesz przede wszystkim pisać o biznesie lub marketingu. To taki bardzo ogólny temat, który rozbijesz na mniejsze podtematy.
- Miesięczny – zazwyczaj wybieram jeden podtemat na jeden miesiąc. Może być to ogólnie: jeśli celujesz w biznes, to podtematem może być cokolwiek z tym związane np. obecność w sieci lub bardziej szczegółowo: w social mediach.
- Tygodniowy – na każdy tydzień wybierz: jedno zagadnienie dotyczące podtematu, jaki wybrałaś. Wyżej mamy social media, to na każdy tydzień możesz wybrać: instagram, facebook, pinterest i linkedIn.
W ten sposób zaplanowałaś, co będzie się ukazywało każdego tygodnia. Teraz przejdziemy do szczegółów. Mianowicie, co może pokazywać się każdego dnia.
Możesz publikować codziennie w social mediach, lecz będzie to trochę męczące, jeśli chodzi o blog to artykuł raz na tydzień lub dwa tygodnie to dobry wybór. Newsletter możesz wysyłać z częstotliwością, jaką chcesz i dasz radę utrzymać – raz na miesiąc, dwa razy lub cztery razy…
Pamiętaj jednak o jednym: regularność i systematyczność to klucz do tego, aby być rozpoznawalnym w sieci. Podobnie treści, jakie będziesz poruszać, staną się Twoją etykietką.
Co dalej?
Weź swój bank pomysłów i wybierz konkretne “przypadki” do opisania w postach czy wpisach blogowych. Teraz jest czas na wpisanie tego do szablonu i spojrzenie z góry, czy wszystko do siebie pasuje.
Format. Jak przedstawisz te treści? Co to ma być? Tekst? Video? Stories?
Jakiej stylizacji użyjesz? Pamiętaj zastosować swoją paletę kolorów, fonty marki. Między innymi po takich szczegółach możesz zostać rozpoznana w sieci.
Kiedy to już wszystko sobie rozpiszemy, możemy ustalić harmonogram. Co to w praktyce oznacza? Przypisanie konkretnej daty konkretnemu wpisowi.
Ja korzystam ze zwykłego pliku Excela. Naprawdę nie potrzebujesz niczego nadzwyczajnego. Możesz zapisywać harmonogram w aplikacji: Trello, Asana, Nozbe. Ale równie dobrze sprawdzi się papierowy planner (choć tu może być trochę problematyczne przekazanie go komukolwiek).
content plan na Insta?
Zastanawiałaś się kiedyś, czy na Instagram można przygotować content plan? Może się wydawać, że to takie medium, gdzie liczy się kreatywność, spontaniczność, autentyczność…
I to wszystko prawda. Ale prawdą jest też, że zdecydowanie możesz pokusić się tu o content plan dla swojego konta Instagrama.
Od czego zacząć? Na pewno od odpracowania widoku feedu. To znaczy siatki zdjęć. To specyficzne dla Insta. Chcemy, aby nasz feed był estetyczny, ładny i spójny. Tutaj gółwną rolę odgrywają zdjęcia. W dalszej kolejności to hashtagi, czyli słowa, po których mogą do nas trafić odbiorcy, a na samym końcu treść.
Ważne jest też dopracowanie opisu profilu, wstawienie linków do pozostałych miejsc w sieci. Ja korzystam z Linktree.
Zastanawiasz się nad widokiem swojej siatki? Zajrzyj na Pinterest. To skarbnica wiedzy i inspiracji. Wpisz np.”instagram picture feed ideas”. Możesz znaleźć takie pomysły, jak ten na zdjęciu poniżej:
Pomyśl, jak ma wyglądać Twój Insta, jaka tematyka ma się tam pojawiać? Mają być tylko zdjęcia? A może dodasz cytaty, video?
Tu planując publikację każdego posta, musisz zachować kolejność i trzymać się jej przez określony czas: tak, aby wyszedł finalnie taki piękny feed, jak powyżej.
Trochę zabawy? Z pewnością, ale kiedy przygotujesz to raz, to powstanie szablon. Kolejne plany pójdą dużo szybciej i łatwiej.
Chyba już nie muszę Cię przekonywać do content planu, prawda? Koniecznie pochwal się swoim profilem na Instagramie.