SEO i słowa kluczowe – z pewnością znasz te pojęcia i co jakiś czas ktoś o nich przypomina.
Słyszysz z każdej strony, że to ważne, aby wszystko było zgodne z SEO, aby strona wyświetlała się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania w przeglądarce Google.
Informacji na ten temat jest bardzo dużo, ale niestety są rozproszone lub (co gorsza) często sprzeczne ze sobą.
W tym artykule chcę Ci przedstawić jedno z narzędzi, które z pewnością Ci się przyda w niełatwej pracy nad zadowalającymi wynikami z SEO.
Ale od początku.
Co to jest SEO?
SEO ( z ang. Search Engine Optimization) – to proces, którego celem jest zwiększenie pozycji strony www w darmowych (naturalnych, organicznych) wynikach wyszukiwania. Zazwyczaj skupiamy się na wyszukiwarce Google. Wiadomo, że jak jesteśmy na pierwszej stronie w wynikach, to możemy świętować.
Koniecznie musimy tu podkreślić jedno słowo: proces. SEO nie robimy raz i zostawiamy. Tak to nie działa. Nad tym procesem musimy systematycznie pracować. W innym przypadku po prostu przestaniemy pokazywać się w wynikach wyszukiwania.
Aby pracować nad SEO kompleksowo musimy wrobić w sobie rutynowe działania w kilku obszarach. Tak jak wspominałam zakres prac nad SEO czasem nas przeraża i nie wiemy gdzie wsadzić przysłowiowe ręce. Możemy zdać się na siebie i własnym sumptem dowiadywać się, uczyć, wypracowywać konkretne działania. Alternatywą jest zatrudnienie specjalisty, który za nas to “ogarnie”.
Co składa się na SEO?
Na podstawowe działania w zakresie SEO składa się: optymalizacja strony www oraz linkowanie. To tak w bardzo ogólnym ujęciu. Na te pierwsze działania składają się: optymalizacja budowy stron i jej treści. Musimy pamiętać również o wersji mobilnej naszej strony. Coraz więcej odbiorców pozyskujemy właśnie poprzez urządzenia przenośne.
A linkowanie? Tu skupiamy się, aby z innych obszarów sieci linki prowadziły na naszą stronę. Szczególnie ważne jest, skąd nas polecają. Tu stawiamy na pierwszym miejscu jakość, a nie ilość. Lepiej dla nas, jeśli jesteśmy polecani na stronie o wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania oraz, gdy strona tematycznie nawiązuje do naszego obszaru działania.
Po co nam SEO? Z kilku powodów:
- aby zdobyć jak najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania za pomocą konkretnych słów kluczowych,
- aby generować jak największą ilość unikalnych wejść użytkowników, czyli odwiedzin na naszej stronie www,
- aby zwiększać ogólną widoczność w wynikach wyszukiwania.
Google Search Console.
GSC to jedno z narzędzi, które może nam pomóc w optymalizacji strony. W panelu jego znajdziemy funkcje, które pokierują naszymi działaniami. Warto, co jakiś czas sprawdzać raporty w tym narzędziu i działać na bieżąco, gdy zauważymy niepokojący dla nas trend spadkowy.
Narzędzie to jest darmowe i służy przede wszystkim do optymalizacji strony www oraz sprawdzania jej pozycji w wyszukiwarkach.
Zintegrowanie własnej strony z tyn narzędziem jest proste, a dodatkowo, jeśli działamy również na Google Analytics (do czego zachęcam) mamy możliwość połączenia obu usług.
Aby połączyć GSC trzeba wejść na stronę: https://search.google.com/search-console/about?hl=pl . Kliknij “Rozpocznij”. Pojawia się strona, gdzie wpiszesz adres swojej domeny. Oczywiście musisz być zalogowany na swoje konto Google.
Wpisują swoją domenę po lewej stronie, wybieramy opcję weryfikacji poprzez kod DNS.
Jeśli wpiszemy po prawej – mamy więcej możliwości weryfikacji: plik HTML, tag HTML, Google Analytics, Menager Tagów Google i oczywiście przez kod DNS.
Ok, wiem, że w tym momencie większość z was robi wielkie oczy i już tłumaczy sobie, że wcale nie potrzebuje tego Google Search Console.
Na całe szczęście są osoby w sieci takie jak ja, które robią takie “czary” za was.
Jeśli chcesz spróbować sam to najłatwiej jest zweryfikować poprzez Google Analytics. Na stronie, co oczywiste musisz mieć zaimplementowany kod GA 😉. W oknie weryfikacji GSC – klikasz na “weryfikuj” i … tyle.
Jeśli masz dostęp do swojego serwera, to możesz zweryfikować poprzez kod DNS. Poszukaj sekcji odpowiadającej za rekordy DNS, w pozycji “Dodaj rekord DNA” trzeba wpisać TXT i ciąg znaków, jaki pojawi się w oknie GSC. Zapisujemy zmianę na serwerze i wracamy do GSC i klikamy na: “weryfikuj”. Ta metoda może trochę dłużej potrwać, bo serwer też musi mieć czas wprowadzić zmianę.
Jeśli pojawi się okno jak powyżej – wszystko przebiegło pomyślnie. Teraz już można przejść do usługi. Pamiętaj, że trzeba dodać stronę w większej ilości wariantów tj. z “www”, “http://”, “https://” , a nawet subdomeny np. twojastrona.shop.pl
Gdzie dodać te wersje? W panelu GSC po lewej stronie w menu kliknij pierwszą pozycję. Pojawi się menu rozwijane, na którego końcu znajdziesz opcję “+dodaj usługę”.
Przeniesie cię do okna, które pojawiło się na początku uruchamiania narzędzia. Postępujesz, jak za pierwszym razem, ale tym razem nie musimy już nic weryfikować.
Funkcje Google Search Console
Teraz pokrótce opiszę poszczególne funkcje dostępne w panelu GSC. Na początek mamy Przegląd, w którym znajdziemy wykres z wszystkie dane z pozostałych funkcji.
Poniżej mamy “Skuteczność“. Pojawi się wykres z zaznaczonymi wartościami: łączna liczba kliknięć, łączna liczba wyświetleń, średni CTR (to odsetek wyświetleń, które skutkowały kliknięciem), średnia pozycja w wynikach wyszukiwania.
Poniżej wykresu mamy zakładki: “Zapytania”, “Strony”, “Kraje”, “Urządzenia”, “Wygląd w wyszukiwarce” oraz “Data”. Z pewnością zainteresują cię “zapytania“. To słowa kluczowe, po których wyszukiwano Twoją stronę.
Poniżej raportu skuteczności naszej strony w sieci znajdziemy opcję “sprawdzenie adresu URL“. W tym miejscu możemy wpisać wariant naszej strony lub subdomeny i przekonać się, czy nie występują jakieś błędy. Jeśli wszystko świeci się na zielono, to …brawo! Doskonała praca.
Co dalej? W sekcji Index znajdziemy Stan oraz Mapy Witryny. Jeśli nie posiadasz mapy witryny, to warto jak najszybciej ją stworzyć i dodać do GSC. Po co? Aby bot Google łatwiej się poruszały po naszej stronie. Skąd wziąć mapę strony? Można ją wygenerować narzędziem online np. https://www.g-sitemap-generator.com/pl/
Możemy również posłużyć się wtyczką do WP Yoast SEO, która i tak będzie nam bardzo pomocna w działaniach SEO.
W panelu wtyczki wybieramy opcję: mapę strony XML i kopiujemy link do niej. W panelu GSC dodajemy wygenerowaną mapę.
Następnie mamy ulepszenia, gdzie możemy sprawdzić szybkość ładowania witryny poprzez PageSpeed Insights . Obsługa na urządzeniach mobilny, jak nazwa wskazuje, pokazuje, czy nasza strona jest prawidłowo wyświetlana na komórkach.
Kolejna sekcja to bezpieczeństwo – pokazuje, czy występują jakieś problemy w tym zakresie. Po tej sekcji zobaczymy starsze narzędzia i raporty GSC.
Na sam koniec mamy linki i ustawienia. W linkach zobaczymy linki zewnętrzne i wewnętrzne wraz ich liczbą. W ustawieniach możemy usunąć usługę, dodać użytkownika oraz zweryfikować usługę.
Ufff… sporo tego, a tak naprawdę to dopiero początek drogi ku wysokiej pozycji w wyszukiwarkach, a co za tym idzie, pozyskaniu coraz większej liczby odbiorców i potencjalnych klientów.
Pamiętaj, że to tak strasznie wygląda na początku. Z biegiem czasu zyskasz biegłość w SEO.
Zastanawiasz się jeszcze czy potrzebujesz Google Search Console? Odpowiem ci zdecydowanym: “tak”. Jeśli naprawdę poważnie podchodzić do swojej obecności w sieci to musisz operować również tym narzędziem.