Jak ustalać cele w Google Analytics

Każdy, kto ma zainstalowany kod śledzenia GA na własnej stronie, w pewnym momencie zastanawia się jak korzystać z bardziej zaawansowanych właściwości tego narzędzia. Taką nakierowaną na konkretny efekt właściwością są CELE.

Definicja

Czym są Cele w Google Analytics i czy w ogóle ich potrzebujesz? Szczerze zawsze polecam monitorowanie tego, co dzieje się na naszej stronie, a CELE w tym bardzo mocno pomagają.

Cel to między innymi ukończone działanie (tzn.konwersja), które przyczynia się do rozwoju i sukcesu Twojego biznesu lub bloga.  Za ich pomocą mierzymy, jak często użytkownicy strony robią to, o co nam najbardziej zależy.

Przykład? Przechodzenie do zakładki „Oferta” lub „Kontakt”, zapis na newsletter, dokonanie zakupu lub pobieranie jakiegoś pdf ze strony. Wszystko to możemy mierzyć za pomocą celów w GA.

Monitorując takie cele jak powyżej, możemy ocenić nasze działania na stronie www. Czy formularz Newslettera jest w odpowiednim miejscu? A może zakładka sklepu jest schowana zbyt głęboko na stronie i klient do niej nie może dotrzeć?

Typy celów

Typ celuOpisPrzykład
Lokalizacja docelowaWczytanie określonej lokalizacjiDziękujemy za rejestrację! – strona internetowa lub ekran aplikacji
Czas trwaniaSesje, które trwają co najmniej określony czasCo najmniej 10 minut spędzone w witrynie pomocy
Strony/ekrany na sesjęUżytkownik wyświetla określoną liczbę stron lub ekranówWczytano pięć stron lub ekranów
ZdarzenieUruchomione zostaje działanie zdefiniowane jako zdarzenieRekomendacja społecznościowa, odtworzenie filmu, kliknięcie reklamy

*źródło: Google Analytics

Jest jeszcze coś takiego jak ścieżka celów. Pomaga to określić na jakim etapie „wędrówki” użytkownika po Twoje stronie następuje duży wzrost wyjścia. Po prostu można określić, na której stronie użytkownicy przestają być zainteresowani Twoją stroną. Po co to? Oczywiście, aby poprawiać własne niedociągnięcia. Może na jakieś podstronie jest coś, co powoduje ucieczkę Twoich użytkowników? Lepiej to wiedzieć i zapobiegać temu, prawda?

Te dane znajdziemy w raportach Przepływ Celów i Ścieżki. Oba raporty znajdziemy w sekcji Konwersja -> Cele (lewa kolumna).

Aby zbytnio się nie rozwlekać na ten temat, poniżej pokażę jak skonfigurować różne cele. Wbrew pozorom nie jest to bardzo skomplikowane.

Podstawowe informacje

Każdy utworzony przez Ciebie cel otrzymuje numeryczny identyfikator, możesz maksymalnie utworzyć do 20 celów.
Warto cele pogrupować w zestawy (do 5 celów na zestaw). Zestawy pozwalają rozeznać się np. w tematyce celów na Twojej stronie. Można np. śledzić pobrania plików z różnych podstron i w różnych opcjach np. różne buttony; rejestracje i strony potwierdzenia jako osobne zestawy celów (zapis na newsletter, darmowe szkolenie, konsultację itd.).

Jeśli chcesz utworzyć więcej niż 20 celów, musisz stworzyć nowy Widok. Oczywiście wszystko, co na Google Analytics cele również nie działają wstecz. Wyniki rejestrowane są od momentu utworzenia, ale nie obejmują przeszłości. 😉.

Uwaga! Raz utworzonych celów nie usuniemy. Ale można przestać rejestrować dane.

Nazywając jakiś cel, miej na uwadze, żeby od razu można było odgadnąć, jakie on dane zbiera. Raczej ustalanie nazw typu: Zapis1, Zapis2, Zapis3,…. niewiele nam powie po miesiąc później. Prawda?
Jeśli wartości pieniężne nie wchodzą w grę w Twoim uczestnictwie w sieci, bo np. prowadzisz bloga, to zamiast konkretnych kwot możesz wartość celów określić w skali numerycznej np. 1-10. „1” to słaba wartość celu, a „10” bardzo wysoka.

Jeśli modyfikujesz dany cel to zawsze utwórz „notatkę” o tej zmianie. Nie wiesz jak to zrobić? Poniżej na zdjęciu możesz to zobaczyć.

Tworzenie adnotacji o modyfikacji celu.

Tworzenie celu

Aby utworzyć cel, przechodzimy do Administracji na głównym panelu (Zębate koło na samym dole w kolumnie po lewej stronie). Następnie w kolumnie widok danych wybieramy odpowiedni widok (jeśli mamy stworzonych kilka), a następnie Cele.

Tworzenie celu.

Cel: Przejście do podstrony KONTAKT lub OFERTA.

Teraz stworzymy pierwszy cel. Chcemy wiedzieć, ilu użytkowników chce się z nami skontaktować.

Dodaj cel

Powyżej mam już cele utworzone, ale pokażę, jak je zrobić. A zaczynamy od przyciśnięcia czerwonego guzika 😊

Następnie pojawi się plansza:

Mamy do wyboru Szablon lub Niestandardowy. Ze szablonem jest prościej, więc kliknij Dalej. Jeśli nie możesz wybrać wśród szablonów to oznacza niezaznaczoną branżę – wejdź w administrację i popraw to. Lecz nie trzeba tego zmieniać, bo cele można bez tego również zakładać.
Następnie pojawi się miejsce na wpisanie nazwy celu. Wpisz: ” Przejście do Kontaktu/Oferty”. Jak widzisz na zdjęciu mój identyfikator celu to numer 4 i zestaw 1. Mam już zdefiniowane 3 cele w jednym zestawie. Wybierz typ celu: „Miejsce docelowe”. I kliknij Dalej.

opis celu

Po ustawieniu powyższych danych przejdziemy do ostatniej planszy. Pojawi się miejsce, w które musimy wpisać miejsce docelowe. Zostawiamy „równa się” i dopisujemy adres podstrony. Pamiętaj, że nie musisz wpisywać całego adresu, czyli www.mojastrona/kontakt.html. Wystarczy: /kontakt.html. Również na tym etapie można ustawić wartość celu oraz jego ścieżkę. Są to ustawiania opcjonalne.

szczegóły celu

Na samym końcu klikamy „ZAPISZ” i gotowe! Właśnie ustawiłaś pierwszy cel na swojej stronie www. Gratulacje. Wspominałam, że wcale aż takie trudne to nie jest?

cel : Zapis na newsletter

Teraz zajmiemy się innym celem. W pierwszym kroku wybierz Niestandardowy , następnie w opisie ponownie miejsce docelowe. Jako stronę docelową ustawiasz adres strony podziękowania za zapis. I gotowe.

cel: Pobieranie pliku

Ok i tu robi się już troszkę bardziej skomplikowanie. Aby coś takiego ustawić, musisz mieć skonfigurowane śledzenie zdarzeń. Jeśli nie czujesz kodu na tyle dobrze, poproś o pomoc kogoś bardziej doświadczonego w tej tematyce.
Kiedy będziesz miała to ustawione, możemy przejść do celów w GA.

Śledzenie pobrań

Podsumowanie

Jak widzisz samo ustawienie celów w Google Analytics nie jest bardzo skomplikowane, a na potrzeby np. blogowania możesz to obsłużyć nawet osobiście.

Pamiętaj, że każde narzędzie analityki webowej pozwala na lepsze poznanie użytkowników naszej strony i poprawianie nieprawidłowo działających schematów zachowań. To, co napiszesz np. na stronie docelowej, ma wpływ, czy dana osoba skontaktuje się z Tobą, czy nie. Chyba warto się dowiedzieć czy działamy we właściwym kierunku.
A jeśli potrzebujesz pomocy na ten temat, to pamiętaj, że również niektóre Wirtualne Asystentki są specjalistami w analityce webowej i potrafią „ustawiać różne kody” tak, aby wszystko działało dobrze.

Sprawdź moją ofertę ⬇⬇⬇

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *