Kiedy prowadzisz swój biznes online, z czasem zastanawiasz się nad własną stroną www. Masz swoje miejsce w social mediach, wiesz jak się tam poruszać. A jak zaplanować stronę www? Co na niej ma się znaleźć? Zanim wykonasz jakikolwiek ruch – przeczytaj ten wpis. Dowiesz się z niego, na co zwracać uwagę, a co nie jest konieczne (przynajmniej na początku).
Mam profile w social mediach, czy potrzebuję stronę www?
Zastanawiasz się, po co wydawać pieniądze na stronę www? Albo poświęcać swój czas na jej postawienie? Przecież Twoje miejsce w social mediach już nieźle hula… Po co strona?
Na to musisz sobie sama odpowiedzieć. Czy chcesz rozwinąć swój biznes o miejsce, gdzie będziesz miała pewność, że go nikt nie zablokuje. Lub co gorsza – ukradnie Twoje konto. Takie przypadki zdarzają się coraz częściej.
Po co może być Ci potrzebna strona www?
Możesz wybierać spośród:
- zapis na newsletter
- dłuższe formy contentu
- e-sklep
- platforma kursowa
- inne formy dodatkowego zarobku
- i wiele innych, które tylko będziesz chciała wdrożyć.
Mając już sprawnie działające profile w social mediach, możesz rozwinąć skrzydła, dać swojej społeczności dodatkowe miejsce, gdzie mogą znaleźć się treści, produkty lub inne opcje “obcowania” z Tobą. Wystarczy puścić wodze wyobraźni.
Nie jestem obecna w sieci, od czego zacząć? Lepiej mieć stronę, czy profile w social mediach?
Nie ma Cię w sieci? Rozmyślasz, jak to ugryźć? Najlepiej pomału i na własnych warunkach.
Niejednokrotnie doradzam osobom, aby na początku tej drogi skupiły się maksymalnie na dwóch-trzech kanałach. Jednym z nich może być stroną www. Dwie kolejne to newsletter i profile w social mediach. Które SM wybrać? Złota rada: te na których lubisz przebywać i na których jest Twoja grupa docelowa.
Zapytasz, co najpierw? Najprościej jest założyć profile w mediach społecznościowych. Kolejnym krokiem może być strona www i newsletter.
Zastanów się nad wizją i misją swojego biznesu. Co chcesz przekazywać, jaką wartość chcesz dawać innym? Mów o tym na swoich profilach.
Następnie określ cel istnienia strony www. po co Ci ona? Chcesz szerzej o sobie mówić? Chcesz edukować, zabawiać swoją społeczność? A może zależy Ci na budowaniu listy mailingowej? Jak tego się już dowiesz – zacznij działać ze stroną. Kiedy już ona będzie “wisiała” w sieci, dołączenie formularza zapisu na Twój newsletter, nie będzie problematyczne.
Zaplanuj swoją stronę
Widzisz oczami wyobraźni swoją stronę? Piękna jest? A styl? Bardziej minimalizm, czy raczej glamour? Najważniejsze, aby odpowiadała Twojemu temperamentowi i wizji biznesu.
Co na początek?
Co powinna zawierać strona na samym początku? Masz już za sobą określony cel istnienia strony w sieci. Czy jest to kontakt do Ciebie? A może chcesz poprzez niego przekazywać swoją wiedzę? Co koniecznie musi znaleźć się na stronie?
- Twoje logo
- Twoje motto
- Kontakt do Ciebie
- Informację o sobie (o Twoim biznesie)
- Opinie na twój temat lub na temat Twojego biznesu
- Twoje współprace
- opcjonalnie blog lub vlog (Twój content)
To myślę, że podstawowe elementy, jakie powinny znaleźć się na stronie. Wszystkie one będą miały przede wszystkim za zadanie przedstawienie Ciebie i twojego biznesu. A blog? Po co? Z bardzo prostej przyczyny – zaopiekujemy się w ten sposób na SEO organicznym (darmowym). Publikując wpisy blogowe lub video z treściami edukacyjnymi (filmy przesyłane na konto YouTube możesz z łatwością osadzać na stronie) dbasz o to, aby na stronie był ruch. Im więcej osób będzie wchodziło na Twoją stronę ( co w konsekwencji będzie skutkowało lepszym poznaniem Ciebie) , tym wyżej w wyszukiwarkach będziesz się plasować. Warto już od razu o to zadbać. Poszukać fraz kluczowych, które będą współgrały z Tobą.
Co to “fraza kluczowa”? Najprościej mówiąc, to taki hasztag dla strony www. Dzięki niemu na stronę trafią nowe osoby. Tak jak na Instagramie dzięki hasztagowi znajdziesz interesujące Cię treści. O SEO i frazach kluczowych pisała tutaj oraz tutaj.
A może e-sklep?
Zastanawiasz się, czy może potrzebujesz sklepu na stronie www? Odpowiedz sobie na pytania poniżej:
- po pierwsze: masz już produkt lub usługę?
- po drugie: masz tylko usługę?
W zależności od uzyskanej odpowiedzi sklep jest Ci potrzebny lub nie.
Masz produkt lub usługę i sprzedajesz je za pośrednictwem social mediów – własny sklep jest dobrym rozwiązaniem. Przenosisz cały proces zakupu na “własne podwórko”.
Nie masz produktu ani usługi? Myślisz lub pracujesz nad nimi dopiero? Poczekaj ze stawianiem sklepu na stronie. Dopracuj mniej więcej swoją ofertę lub produkt. Przygotuj się do marketingowych działań. Kiedy będziesz miała to już przygotowane, przemyślane – stwórz sklep i promuj go.
Masz tylko usługę? Możesz postawić sklep lub …nie 🙂.
Możesz wprost opisać swoją ofertę, cennik na stronie. Każdorazowe zamówienie Twojej usługi będzie wiązało się z nawiązaniem z Tobą kontaktu.
Ale równie dobrze możesz powołać do istnienia sklep i zautomatyzować zakup Twojej usługi. Co wolisz!
Co będzie potrzebne?
Omówiliśmy już, na co warto zwrócić uwagę. Wiesz już, jaki jest cel Twojej strony. Przemyślałaś wszystko dogłębnie. Ale to o czym trzeba pamiętać przy zakładaniu strony?
Z kilkoma kwestiami będziesz musiała zwrócić się do eksperta – np. jeśli chodzi o politykę prywatności, klauzule informacyjne, czy regulamin sklepu. W takim przypadku masz dwie drogi:
- skontaktować się z prawnikiem specjalizującym się w działalności online ( koniecznie zajrzyj na stronę Ilony Przetacznik – wysokiej klasy specjalistka )
- zakupić gotowe pakiety potrzebnych dokumentów – wystarczy w wyszukiwarkę wklepać “szablon polityki prywatności”, a znajdzie się sporo gotowych szablonów do zakupienia. Wstawiasz własne dane i umieszczasz na stronie.
Jaką drogę wybierzesz? To już Twoja decyzja i na ile czujesz się pewnie w takich prawniczych aspektach.
Kolejnym fachowcem, nad którym możesz się zastanowić to z pewnością grafik, który przygotuje dla Ciebie identyfikację wizualną. Dobierze kolory, fonty, stworzy logo. Nawet jeśli już takowe posiadasz – możesz je odświeżyć.
Koniecznym wydatkiem będzie również zakup hostingu oraz domeny. Ten koszt będziesz ponosiła co roku, więc warto nie spieszyć się z wyborem. Przeanalizować wszystkie szczegóły oferty. Jesteś zielona w sprawach technicznych? Patrz czy firma hostingowa ma dobry support.
Jak wybrać domenę? Zazwyczaj jest to imię i nazwisko lub nazwa Twojego biznesu. A końcówka? Co lepsze “pl” , a może “com”? Jeśli chcesz zaszaleć, to może być nawet “eu”. Końcówka “pl” zazwyczaj jest najtańsza.
Chcesz mieć gotowy plan działania? Zapisz się na newsletter i odbierz planner strony www. Dzięki niemu krok po kroku przejdziesz przez wszystkie etapy działania z twoją stroną. Myślisz, że to tylko zamówienie u kogoś strony? Nie jest to taka aż prosta sprawa i wymaga od Ciebie trochę pracy :).
Masz już swoją stronę?
Ok, a co jeśli masz już swoją stronę i widzisz bardzo dużo rzeczy, które trzeba poprawić? Pisząc wprost: stworzenie nowej strony jest prostsze niż uporządkowanie już istniejącej. Nie jest to niewykonalne, ale wymaga troszkę innej pracy.
Jak się do tego zabrać? Możesz sobie sama zrobić malutki audyt strony (lub poprosić o to osobę zajmującą się tworzeniem stron).
Na pewno odpowiedz sobie na te same pytania, jakie zadałabyś przed jej stworzeniem.
Najlepiej zapisywać sobie odpowiedzi i przemyśleć je pod kątem celu istnienia strony.
Nie wiesz jak przeprowadzić taki audyt? Zdaj się na mnie – wypełnij najpierw brief (ten sam jaki wysyłam przed stworzeniem strony), a następnie zapisz się na audyt (dołącz do mnie wiadomość).
W ciągu 30 minut przeprowadzę audyt i doradzę poprawki na podstawie Twoich odpowiedzi oraz zastanego stanu strony.
To jak? Spojrzałaś już na swoją stronę www okiem odbiorcy? A może klaruje się już Twoja wizja idealnej strony?
Pamiętaj, że każdy błąd na stronie można naprawić. Całe szczęście są eksperci w sieci, którzy pomagają biznesom online działać legalnie oraz efektywnie.