SEO to bardzo szerokie pole do działania. Więcej na ten temat wspominałam w moim wcześniejszym wpisie: “Czy potrzebujesz Google Search Console? “.Dziś przerobimy dosyć wąski zakres SEO odpowiadający pisaniu odpowiednich treści.
Aby sprawnie pisać treści, które będą wysoko pozycjonowane, a co za tym idzie powodować przypływ nowych odbiorców, należy trzymać się kilku wytycznych.
Pamiętaj o …
Jest kilka zasad, których powinnaś się trzymać przy pisaniu tekstów, postów blogowych, a nawet wpisów w social mediach np. artykułach na LinkedIn.
Jeśli zastanawiasz się, jak napisać post blogowy, to serdecznie zapraszam na mój drugi blog To Co Najważniejsze 😊 – “7 kroków do napisania postu.” Jeśli borykasz się z brakiem pomysłu na post lub masz pomysł, ale nie potrafisz przekuć go w interesującą treść, to ten wpis z pewnością ci pomoże.
A teraz zajmiemy się tymi technicznymi rzeczami, jakie muszą znaleźć się w tekście, aby działał on na naszą korzyść.
Słowa kluczowe
O słowach kluczowych już wspominałam we wcześniejszym poście. Jeśli nie wiesz skąd je wziąć, to koniecznie zarejestruj się w Google Search Console i przejdź do plannera słów kluczowych.
Dobry rozwiązaniem jest również wyszukiwarka słów kluczowych od Neila Patela Ubersuggest’s. Wpisując jeden wyraz lub frazę możesz otrzymać również propozycję innych słów kluczowych.
Przygotuj do każdego artykułu frazę/słowo kluczowe i kilka pobocznych. Na nich będziesz się opierać przy tworzeniu tekstu.
Tytuł
Tytuł posta powinien zwierać słowo/frazę główną. Dlaczego? Przyjrzyj się wynikom wyszukiwania. Publikując jakiś artykuł bot Google’a przede wszystkim sprawdza tytuł. Jeśli tam nie znajdzie danego słowa, jakie szuka użytkownik, taki wynik nie wyświetli mu się. Niestety twój artykuł może przejść niezauważony. Nie marnuj szansy.
Nagłówki
Temat nagłówków zawsze wywoływał wiele emocji, bo nigdy nie było wiadomo, gdzie jaki wstawić. Nagłówki mają swoją hierarchię. Największy/najwyższy to H1 – ustaw go w motywie swojej strony, jako tytuł posta. Wtedy nie będziesz się musiała zastanawiać, czy H1 jest, czy nie.
Kolejne to H2, H3, H4 itd. Jak ich używać? Tak jak w książce -niech twój artykuł ma rozdziały, podrozdziały itd. Zastosuj w tych nagłówkach poboczne słowa lub frazy kluczowe.
Akapity
Kolejną rzeczą, która ułatwia botowi Google’a przeszukiwanie sieci i wyławianie właściwych stron są słowa kluczowe w pierwszym akapicie.
Pamiętaj, że zdecydowanie łatwiej użytkownikowi czytać wpis, jeśli jest on podzielony na akapity. Staraj się zawierać jedną myśl w akapicie. Rozwinięcie możesz podzielić na kilka akapitów.
Na mózg, kiedy czytamy w sieci, przeskakuje pomiędzy częściami tekstu. Łapie kluczowe słowa i doczytuje. Wiem, co teraz sobie myślisz: rany to po co tak się poświęcam i piszę piękny artykuł? Dlatego, że najpierw skanujemy tekst, a później czytamy raz jeszcze całość, ale tylko, kiedy nas temat na tyle zainteresował, abyśmy poświęcili na to swój czas.
Wypunktwania
Kolejny sposobem, aby przypodobać się botowi Google’a oraz naszym czytelnikom to wszelakie wypunktowania. Jeśli jest to możliwe, rób w tekście wypunktowania, listy i inne wizualne podsumowania.
To przyciąga wzrok i działa jak kotwica na nasz rozpędzony mózg 😉.
Długość
Artykuł nie powinien być zbyt krótki. Minimalna długość to 1500 znaków (to ok. 300 słów). Możesz tę wartość sprawdzić w edytorze WordPress. Na belce górnej znajdziesz ikonkę z literą “i”.
Klikając tę ikonę dowiemy się ile mamy słów, nagłówków, akapitów i bloków w Gutenbergu. Zobaczymy również strukturę całego artykułu.
W dokumentach Google oraz w dokumentach Word również możesz sprawdzić ilość znaków, słów lub znaków bez spacji.
Media
Pamiętaj, że wszelkie media tj. zdjęcia, grafiki, video, infografiki itp. są bardzo dużym magnesem dla botów Google’a. Ale trzeba zadbać o ich dobrą jakość, właściwy rozmiar oraz niewielki rozmiar.
Zdjęcia zoptymalizujesz za pomocą wtyczki np. Smush. Ale powinnaś pamiętać jeszcze o tym, aby przy wgrywaniu nowych mediów na stronę wpisać odpowiedni tekst alternatywny (najlepiej niech to będzie powiązane ze słowem kluczowym), tytuły zdjęć również powinny zawierać słowa kluczowe. Nazwy zdjęć to frazy kluczowe bez polskich znaków i bez przerw (dopuszczalne są myślniki “-” lub podkreślenia “_” ).
Linki
Linki dzielimy na wewnętrzne i zewnętrzne. Te pierwsze odsyłają do naszych wcześniejszych wpisów lub innych treści na naszej stronie. Np. ja mogę odsyłać ci do zapoznania się z moją ofertą o tu ✅ .
Linki zewnętrzne to wszelakiego rodzaju odsyłacze do innych stron (z parametrem “nofollow”). Więcej o tym przeczytasz tutaj.
Treść
Treść nie może być bełkotem. Słowa kluczowe muszą naturalnie wynikać z myśli przewodniej. Nie ma nic bardziej denerwującego niż nieskładny tekst. Tak czytelników nie przyciągniemy i nie zaskarbimy sobie ich uwagi.
Pisz interesujące teksty, pisz z pasją. To się czuje w tekście! Jeśli nad czymś ślęczysz niewyobrażalnie długi czas to … wychodzi z tego gniot i nie spełni twoich oczekiwań. Traktuj swoich potencjalnych odbiorców z szacunkiem. Pisz tak, jakby tylko jeden jedyny tekst mógł do nich trafić. Co o nim będą sądzić po przeczytaniu. Nie pozwól by, poczuli niechęć do ciebie i, że zmarnowali czas.
Przyjazne adresy
Ustaw w swoim motywie strony “friendly URL”. Przyjazny adres URL to nic innego, jak adres internetowy, który jest łatwy do odczytania i zawiera słowa opisujące zawartość strony lub wpisu.
W panelu WordPressa możesz to zrobić w sekcji Ustawienia -> Bezpośrednie odnośniki. Wybierz “Nazwa wpisu” lub “Miesiąc i Nazwa” 😊
Wtyczki
Warto też zainstalować wtyczki, które ułatwiają nam pracę z SEO.
Yoast SEO
Ta wtyczka to jedna z najbardziej rozpowszechnionych. Dzięki niej ustawisz metadane oraz meta tytuł.
Link do wtyczki: Yoast SEO
Smush
Wtyczką do optymalizacji grafik, zdjęć, którą polecam jest Smush, ale równie dobrze może zadziałać każda, która zmniejszy wagę i rozmiar danego medium. Sprawdź, która będzie ci odpowiadać.
Link do wtyczki: Smush.
Checklista – SEO w copywritingu
Ok, dobrnęliśmy do końca, atu mam dla ciebie małą ściągę, którą możesz wydrukować i powiesić przy biurku. Kiedy piszesz kolejny artykuł, możesz skontrolować, czy masz odpowiednie elementy, aby Google pokochał twój wpis. 😊
Jeśli nie masz czasu ani głowy do pisania nowych tekstów na swój blog firmowy lub zwykły blog, to koniecznie skontaktuj się ze mną. Wyręczę cię w tym zadaniu.