Specjalizacja. Czy jesteś już ekspertem?

Specjalizacja. Słyszymy o niej, myślimy o niej i dyskutujemy. Jest potrzebna? Czy możemy prowadzić biznes nie będąc specjalistą w danej dziedzinie?
Z pewnością pojawiają się również inne pytania, a dziś spróbujemy sobie odpowiedzieć na nie. Czy wszyscy potrzebują specjalizacji? Ale może trzeba zacząć od samego początku? To będzie z pewnością pouczający artykuł – dowiesz się czy jesteś na dobrej drodze w swoim biznesie.

specjalizacja

Specjalizacja – Co to?

To podstawowe pytanie może nastręczać nam wielu wątpliwości. Czym jest tak właściwie specjalizacja w biznesie.
Słyszymy, że ktoś się w czymś specjalizuje, prawda? A nawet czasem polecamy czyjeś usługi lub produkty dodając znamienne słowa: ” to specjalista w tym”.

Według Słownika Języka Polskiego to:

1.«wyodrębnianie się pewnych dziedzin życia oraz dokonywania się ściślejszego podziału pracy lub funkcji»
2. «zdobywanie biegłości w jakiejś dziedzinie; też: posiadanie tej biegłości»
3. «wąska dziedzina, w której ktoś się specjalizuje»

I już na tym możemy się skupić. Mamy tu dwa aspekty, które spokojnie odnosimy do biznesu (zwłaszcza tego online).

Biegłość w danej dziedzinie – bycie ekspertem w czymś popycha nas do ciągłego doskonalenia umiejętności w tym, co wybraliśmy. Dziedzina, którą wybraliśmy staje się osią działania naszego biznesu.

Specjalizacja to również wąski wycinek dużo bardziej rozległej dziedziny. Jeśli jest ona na tyle duża, że nie jesteśmy w stanie objąć ją całościowo – zawężamy jej jakiś obszar. I to non jest motywem przewodnim naszego działania w biznesie.

Pierwszy punkt definicji zdecydowanie można odnieść do np. biologii i sposobu zdobywania pożywienia przez różne zwierzęta, gatunki itd. Ale! Równie mocno można dokonać przeniesienia tego na biznes!
Kilka osób może działać w tej samej dziedzinie ( jako gatunek😉), ale już jako poszczególne osoby – eksperci (podgatunki) – zdobywają klientów, rynek ( w analogii np. pożywienie) w różny sposób lub wybierają różne warianty ( jednak jagódki czerwone, a nie fioletowe 🙂).

A po co mi to jest?

To kolejne pytanie, które pojawia się zazwyczaj. Mam nadzieję, że choć trochę przybliżyłam pojęcie specjalizacji. Teraz już wiesz, że w biznesie nie można być we wszystkim dobrym… Efekt tego może być tylko jeden – nikt cię nie zauważy, jeśli nie będziesz mieć wyróżnika – czegoś co robisz dobrze i w specyficzny dla ciebie sposób.

Specjalizacja to jak twoja odznaka szeryfa. Widząc ją potencjalny klient od razu wie czym się zajmujesz i ma przeświadczenie, że robisz to dobrze.

Zaczynając jakiś biznes zazwyczaj wybieramy dziedzinę, która nas interesuje. Czy jest to sprzedaż określonych produktów, a może usług – wybieramy to co nas pociąga. Ostatecznie sam wybór to za mało. Aby w pełni wykorzystać swój potencjał, trzeba sprawę głębiej przemyśleć i dokonać szczegółowej analizy tego, co będziemy robić i jak chcemy być odbierani.

Moja specjalizacja

Na moim przykładzie: wirtualnych asystentek jest obecnie od groma. Jedne są dobre, inne troszkę mniej. Czym się zajmują?

Bardzo wieloma rzeczami: od administracji, obsługi klienta, marketingu, spraw prywatnych swoich klientów do bardzo technicznych zagadnień, jak obsługa WordPressa lub stawianie landing page. A po drodze jeszcze mamy social media, reklamy na Facebooku, grafiki, składy ebooków lub pisanie i korekty tekstów!

Sporo? Zdecydowanie. Czy każda wirtualna asystentka to potrafi? Oczywiście, że nie! Każda z nas albo na drodze eliminacji, albo wyboru określa swoją specjalizację i w danym kierunku nadal się rozwija. Dzięki temu może po jakimś czasie być określana jako ekspert w danym obszarze działania.

Więc po co to wszystko? We wszystkim nie jesteśmy dobrzy oraz nie wszystko lubimy robić w danym obszarze. Ja nie przepadam za czysto administracyjnymi zadaniami, ale mam koleżanki, które uwielbiają to! Spełniają się w tym. Czują prawdziwą przyjemność mając przed sobą postawione takie zadanie.

We własnym biznesie dobre jest to, że to my decydujemy, czym chcemy się zajmować. Będąc na etacie nie ma mowy o dyskusjach, czy coś wykonasz, czy nie. Dostajemy polecenie i czy nam się to podoba, czy nie – wykonujemy je.

Czy można prowadzić biznes bez specjalizacji? Pewnie dałoby się, ale widzę tu jeden warunek. Musielibyśmy zatrudniać wielu specjalistów, którzy wykonywaliby różne zadania. A co z produktami? Są sklepiki tzw. z mydłem i powidłem. Kojarzą nam się zdecydowanie z osiedlowym sąsiedztwem. To jest całkowicie OK. Ale pytanie do Ciebie: czy chcesz być właśnie tak postrzegana? Jako osiedlowy sklepik?

Nie ma w nich nic złego, ale musisz być świadoma tego jak możesz być odbierana. Sprzedajesz różne produkty? W porządku. Świadczysz różne usługi? Też ok – osoby zatrudnione przez Ciebie zajmują się poszczególnymi problemami.

Specjalizacja – Dwie drogi

Jak znaleźć swoją specjalizację? Tu musisz na początku wykonać ciężką pracę. Nikt Ci nie powie, co jest Twoją specjalizacją. Jest to Twój świadomy wybór. Ale pamiętaj! Nikt nie powiedział, że musi to być już „na zawsze”. Biznesy się przebranżawiają, ewoluują, zmieniają. To żywy organizm, który się zmienia podobnie jak Ty.

Specjalizacją może być jakaś część obszaru rynku, która jeszcze nie została odkryta. I mam tu na myśli coś, o czym jeszcze nikt nie pomyślał, a Ty widzisz w tym jakiś potencjał. Jak określić taką specjalizację? W najprostszy sposób: słuchać ludzi. Jakie są ich problemy, na które nie znaleźli rozwiązania? Czego poszukują, jakie są ich bolączki? Odpowiadając sobie na te pytania, możesz znaleźć obszar jeszcze bardzo dziewiczy. Będziesz pionierem w danej dziedzinie. Gwarantuję, że już zawsze będziesz określana jako specjalistka od tego obszaru, bo… właśnie Ty go odkryłaś!

Druga droga jest łatwiejsza. Mając spory obszar, wystarczy zawężać go. Na przykład? Chcesz sprzedawać kwiaty doniczkowe. Ok – takich sklepów jest sporo, prawda? I dodatkowo sprzedają ziemię doniczkową, nawozy do kwiatów itp. A konkurencja?
W każdym hipermarkecie znajdziemy podobne produkty.
Więc zawężamy: kwiaty doniczkowe, ale tylko np. storczyki! Różne gatunki storczyków i wszystkie akcesoria specjalnie tylko dla nich. Osłonki na doniczkę, specjalna ziemia i nawóz, pozycje książkowe, konsultacje online! (dlaczego mój storczyk usycha? Umów się na konsultację! EKSPERT odpowie na twoje pytanie).

Chyba już wiesz, jak poszukać swojej specjalizacji. Nie rozdrabniaj się na milion rzeczy, ale znajdź to, w czym czujesz się dobrze. Wtedy prowadzenie biznesu będzie dla Ciebie przyjemne. Pamiętaj, że to ty masz wybór. I nic nie jest ustalane raz na zawsze. Eksperymentuj, ale nie za dużo. Ustal, w czym chcesz być ekspertem!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *