Strategia w biznesie, mailingu, social mediach …

Prowadząc biznes czy to tradycyjny, czy online z pewnością obiło Ci się o uszy, że powinnaś mieć STRATEGIĘ. Strategia w biznesie, mailingu, social mediach, obsłudze klienta i wielu innych obszarach to wielkie ułatwienie. To mapa, na której widzisz CEL, jaki chcesz osiągnąć w danym obszarze, drogę jak dojść do tego CELU i punkty kontrolne – momenty, gdy sprawdzasz, czy idziesz w dobrą stronę.

Ale czym jest tak naprawdę STRATEGIA? O tym poniżej.

strategia

Co to jest strategia?

Według wielu znawców temat definicji jest od groma, ale wszystkie mają wspólne cechy.

Najprościej jest określić strategię, jako plan działania zgodny z MISJĄ i WIZJĄ firmy. Zakłada dokładnie określone cele, metody jak to osiągniemy i czym to osiągniemy. Poniżej definicja Griffina, która mówi w sumie o tym samym, ale w bardziej skomplikowanym językiem.

Dobrze pomyślana strategia koncentruje się na czterech podstawowych czynnikach:
1) zasięgu strategii – zespole rynków, na których organizacja będzie konkurować;
2) dystrybucji zasobów – sposobie, w jaki organizacja rozdziela swe zasoby pomiędzy różne zastosowania;
3) wyróżniającej kompetencji – tym, co organizacja robi szczególnie dobrze;
4) synergii – sposobie, w jaki różne dziedziny działalności firmy uzupełniają się lub wspomagają.

R.W. Griffin 1996

Jak dla Ciebie, najważniejsze, abyś zapamiętała, że trzeba odpowiedzieć sobie na kilka pytań (i je zapisać, określając jak najdokładniej):

  1. CO? – nasz cel. Co chcę osiągnąć w danym obszarze?
  2. JAK? – w jaki sposób, chcę osiągnąć dany cel? Jaką metodę wybiorę?
  3. CZYM? – jakimi narzędziami będziemy pracować nad osiągnięciem naszego celu?

Strategię warto opracować przede wszystkim dlatego, aby działać intencjonalnie. Dobrze przemyślana powoduje, że nie działamy chaotycznie. A co ważniejsze właśnie teraz, w czasie kryzysu, jaki nas dotknął, możemy nadal odwoływać się do naszej strategii i lekko ją modyfikując (otoczenie, w którym działamy, zmieniło się – musisz to zauważyć) możesz bezpiecznie poprowadzić swój biznes dalej, nie wpadając w panikę.

Dobra strategia powinna być przede wszystkim prosta. Rzeczy zbyt skomplikowane, ładnie napisane, ale „martwe” na nic Ci się nie przydadzą. Strategia powinna żyć razem z Twoją firmą. Nie zapominaj jednak, że firma nie działa w próżni: ma swoją konkurencję, rynek, otoczenie.

Jak przygotować własną strategię?

Dobra. To jak masz przygotować strategię dla swojej firmy? Nie napiszę, że to łatwe. BA! Wręcz przeciwnie. Ta praca koncepcyjna będzie wymagać od Ciebie wiele czasu na przemyślenia, spisywanie pomysłów i wertowania tego raz po raz, aby określić tą „drogę” Twojego biznesu.

Przede wszystkim powinnaś określić, od czego startujesz, co już masz?

Wspominałam o WIZJI i MISJI firmy. Jeśli nie masz ich określonych, wróć do artykułu:

Znajdziesz tam szablony, które pomogą Ci określić te dwie kluczowe sprawy dla Twojego biznesu.

OK. Mamy już ten etap zrobiony: to, co teraz? Musisz określić dwa punkty: punkt startowy i punkt docelowy. Nie wiedząc, na czym stoimy teraz, nie będziemy mogli określić parametrów celu, do którego dążymy lub źle go wytyczymy. Ta druga sytuacja jest chyba nawet gorsza od pierwszej, bo możemy wybrać cel, który jest absolutnie nieosiągalny. To będzie powodować frustrację i (o zgrozo!) prokrastynację. Nawet jeśli zatrudniasz kilka osób lub jesteś Soloprenerką bez konkretnego celu będziecie błądzić, a to będzie powodować tylko zniechęcenie i myśli, które mają odciągnąć nas od realizacji tego celu.

https://legalnienaonlajnie.pl/kim-jest-soloprenerka/
Nie wiesz, kim jest Soloprenerka? Zajrzyj na bloga do Agi na www.legalniewonlajnie.pl

Do czego przyda nam się strategia?

Myślisz, że strategię można przygotować tylko dla biznesu? Firmy? Najfajniejszą rzeczą ze strategią jest to, że przygotowujesz ją do … jakiegokolwiek obszaru, jaki chcesz eksplorować. Ale tę najważniejszą strategię tj. biznesu, musisz mieć zawsze zrobioną😉

Zastanawiasz się, gdzie jeszcze będziesz potrzebować tej „mapy” do osiągnięcia celu? Hmmm… Zaskoczę Cię. Wszędzie!

Skupiając się na biznesie online, możemy wyróżnić kilka obszarów, gdzie możesz określić swoje cele i działania. Zazwyczaj na początku rozwijania firmy online, poza tą główną strategią, tworzymy strategię dotyczącą:

  • Obecności w Social Mediach;
  • Działania Newslettera;
  • Działania Strony www/Bloga;
  • Dotycząca Oferty.

Tą ostatnią możesz rozumieć bardzo ogólnie jako każde usługi i/lub produkty, jakie chcesz oferować swojej grupie docelowej, lub bardziej zawęzić ten obszar. Kolejnym krokiem, jeśli wybrałaś bardzo szeroko pojęte zagadnienie podlegające strategii, będzie utworzenie mniejszych jej części odpowiadającym składowym elementom.

Co mam na myśli? Na przykład możesz określić, jaką ofertę będziesz prezentować swoim odbiorcom. Na przykład: działamy online, czyli pod uwagę bierzemy produkty online: kursy, ebooki, pdf; konsultacje online; pakiety godzinowe itd.

Każdy ten „dział” możemy rozpisać pod kątem strategii dla każdego produktu. Jak będzie wytworzony, dla kogo, za pomocą czego?

PRZYKŁAD. Konsultacje online.

Co potrzebujesz? Jakiegoś programu do zapisywania się na konsultację, innego, aby przeprowadzić ją. Co jeszcze? Na pewno potrzebujesz określić cenę, czas trwania. Warto też spojrzeć realnie ile konsultacji jesteś w stanie w ciągu miesiąca przeprowadzić. Dla kogo będą takie konsultacje? Dla początkujących w danej dziedzinie? A może bardziej już zaawansowanych?

Kiedy pisałam, że przy strategii jest dużo pracy, to nie żartowałam😁. Najlepiej jest od razu zapisywać wszystko, aby nie umknęło nam w toku tego procesu.

Jak wdrożyć strategię?

Tu bardzo często napotykamy pierwszy poważny problem. Mamy świetnie przygotowaną strategię czy to strony www, czy social mediów i …? Nie robimy z tym nic. Dlaczego? Bardzo często zamiana strategii na konkretne projekty, a z nich na zadania, jest ponad nasze siły.

A tak naprawdę musimy znowu usiąść i czeka nas zaplanowanie tej strategii. Tak. Znowu kawał roboty😀. Ale jest pozytywna strona tej całej mrówczej pracy. Robi się ją generalnie raz. Później wystarczy jedynie lekko modyfikować dane działania pod kątem sytuacji, w jakiej znalazł się nasz biznes.

Od czego zacząć wdrażanie strategii?

Po pierwsze: nie wszystko na raz. Ogrom pracy może cię zniechęcić do czegokolwiek. Nie potrzebujesz tego, zwłaszcza na początku swojej drogi biznesowej (lub przejścia z offline na online).

Wybierz jeden obszar na początek. To może być np. newsletter. Masz wszystkie dane, jakie potrzebujesz rozpisane w strategii.

Projekt

Projekt powinien składać się z pomniejszych celów tzw. kamieni milowych lub punktów kontrolnych. Po co? Aby przekonać się, czy idziemy w dobrą stronę😀.

Mamy ten Newsletter. Co może być kamieniami milowymi?

  • Instalacja programu mailingowego,
  • lead magnet,
  • strona zapisu/ formularz zapisu,
  • sekwencja powitalna,
  • budowa bazy mailowej,
  • przygotowanie treści,
  • regularne wysyłki maili itd.

Zadania…

Jeśli mamy już ustalone kamienie milowe, to teraz nadszedł czas na zadania.
Zadania to konkretne działanie, które nie może składać się z innych zadań. Co to tak naprawdę oznacz?

Weźmy na przykład Lead Magnet. Aby go stworzyć, potrzebujemy wykonać kilka rzeczy, o których pisałam między innymi we wpisie TUTAJ>>>

Musisz go wymyślić, wybrać format, stworzyć. Jeśli to ebook, to czeka cię jeszcze kilka zadań pomniejszych, jak napisanie tekstu, edycja, korekta, skład…

I to jeszcze nie koniec. Mając już stworzony lead magnet, przechodzisz do kolejnego kroku milowego, czyli stworzenia strony zapisu lub samego formularza, który ma się pojawić na Twojej stronie www. Co ma do tego lead magnet? Musisz go oczywiście teraz powiązać z tym formularzem, aby osoby zapisujące się do Twojej bazy mogły go pobrać.

Harmonogram

Wiesz już co robić, teraz czas określić „kiedy”. Wyciągasz swój planner, kalendarz, terminarz. Tak naprawdę nie jest ważne, gdzie rozpiszesz zadania, ale musisz ustalić konkretne daty wykonania danych zadań. W innym wypadku cała dotychczasowa praca pójdzie na marne. Masz już wszystkie potrzebne informacje co i jak robić, a także jakiej metody użyć. Rozpisz jak najdrobniejsze zadania i przypisz im daty.

Każde malutkie zadanko z danego projektu przybliża Cię do wdrożenia strategii, jaką sobie określiłaś.


Wszystkie podstawowe informacje już masz, jeśli chcesz poszukać dodatkowych informacji, warto posłuchać podcastu Marka Jankowskiego „Mała Wielka Firma”

https://malawielkafirma.pl/strategia-marketingowa/

Chcesz wdrożyć swoją strategię, ale nie masz pojęcia, od czego zacząć? Skontaktuj się ze mną. Możesz skorzystać z formularza kontaktowego lub wysłać e-mail na adres: cooperations@danuta-cybulska.pl

Zostaw komentarz

Scroll to Top