Tajemnicza Persona. Jak ją rozpoznać?

Kim jest ta tajemnicza persona?
O PERSONIE wspominałam w którymś newsletterze, ale bardzo pobieżnie. Przy okazji omawiania Mapy Podróży Klienta.

Tajemnicza persona - kim jest?

kim jest ta tajemnicza persona

Wielu z nas rozpoczynając działalność w biznesie, niewiele czasu spędza nad zastanawianiem się dogłębnym nad rzeczami, jakie wydają nam się nieistotne. Jedną z takich rzeczy jest PERSONA lub nazywana też “Idealnym klientem”. A wszystko opiera się na zadaniu sobie pytania, dla kogo jest nasza usługa lub produkt. I następnie określenie w miarę bardzo dokładnie cech, preferencji, hobby lub nawet wartości, jakie taki hipotetyczny klient ma posiadać, aby kupować nasz produkt lub usługę. Do kogo “uderzasz” z reklamą swojej firmy? Przecież nie mogą to być wszyscy, prawda?

Tajemnicza persona, idealny klient, wymarzony klient

Często mówi się, w takich przypadkach, aby “wejść w buty” takiej osoby i ją opisać. Popatrzeć jej oczami na otaczający na świat. Co ją będzie interesować?

Zapytasz pewnie: “Ale po co?”. Wiem, że wielu przedsiębiorców boryka się z notorycznym brakiem czasu na wszystko. Jednak namawiam Cię na takie mini ćwiczenie umysłowe i zapisanie wniosków. Dlaczego? Aby Twój produkt lub usługa odpowiadała na potrzeby WŁAŚCIWYCH osób, odbiorców.

Przecież chcesz skuteczniej działać! Zaangażuj się w swój biznes od samego początku, nie pozwalaj sobie na pomijanie takich drobnostek, które na późniejszym etapie mogą generować problemy ze sprzedażą i … no cóż, koszty. Lepiej tego uniknąć, prawda?

Odpowiedzieliśmy już sobie na pytanie, kim jest ta tajemnicza persona.

idealny?

A podsumowując to idealnie dopasowany odbiorca naszego produktu lub usługi. Możesz się zastanawiać teraz, czy tak czasem nie powinno być odwrotnie. Najpierw mamy klienta, a dopasowujemy produkt/usługę?

To zależy😁. Jeśli masz jasno określony produkt/usługę to poszukujesz idealnego odbiorcy tego. Oczywiście zawsze możesz zmodyfikować, co tylko chcesz, ale czy wtedy tworzenie produktu lub świadczenie danej usługi będzie Ci przynosić radość?

Zastanów się nad tym. Chyba jednak lepiej jest poszukać odpowiednich klientów, tak myślę. Wychodzę z założenia, że to, co tworzymy, co świadczymy innym, powinno nam przynieść również satysfakcję oraz motywować do większego wysiłku.
Jeśli co rano masz myśleć “o rany znowu…”, to chyba to nie jest najlepszy nasz wybór.

Jeśli się okaże (a często tak jest), że produkt lub usługa pasuje do kilku person, rozpisz je sobie dokładnie.

O czym piszę? Na przykład z usług dietetyka może korzystać kobieta przygotowująca się do ciąży oraz starszy pan chorujący na coś. Jedna usługa, ale skierowana do różnych person. Jasne, że zawsze można się specjalizować i zawężać krąg idealnych klientów. Dlatego warto bardzo dobrze określić nasz produkt/usługę. Zbyt wiele Person będzie skutkować zbyt dużym rozproszeniem. A dla nas jako przedsiębiorcy – dużo więcej pracy.

jak stworzyć opis idealnego klienta?

Jest wiele dróg (jak zawsze 😁), ale ja wolę wszystko upraszczać, a nie komplikować. Dlatego bazując na wielu przeczytanych i wypróbowanych metodach, stworzyłam własny zestaw szybkich pytań i punktów, na które trzeba sobie odpowiedzieć.

Na samym początku warto jednak wejść w odpowiedni nastrój. Poczuć swój produkt lub usługę.

Odpręż się i zastanów, kto może potrzebować Twojego produktu lub usługi? I odpowiedz na pytania.

Jeśli masz już jakichś klientów, to zastanów się czym charakteryzują się ci, których uważasz za najlepszych, z kim najprzyjemniej się pracuje (kontaktuje).
Co wypisać? Wszystko: wiek, płeć, zainteresowania, przekonania, wartości, styl życia, pasje, obycie w sieci(social media). Taka baza jest najlepsza, bo opiera się na naszym naturalnym doborze.

A jeśli zaczynasz i ilość klientów równa się zero, to mam dla Ciebie ściągę, którą możesz wykorzystać.

  • Wiek
  • Wygląd – kolor włosów,oczu, wzrost, postawa.
  • Zawód – jako kto i gdzie pracuje?
  • Zamieszkanie – małe miasteczko z ograniczonymi możliwościami, czy duża metropolia? A może gdzieś w głuszy?😉
  • Poziom życia – raczej poziom klasy średniej, czy już sfera celebrytów?
  • Styl życia – aktywny, czy kanapowiec?
  • Zdrowie – ważne co wrzuca na talerz, czy zawsze fast food to dobry wybór?
  • Co lubi? Kino, rower, czy zdeklarowany osobnik domowy?
  • Wiara – jeśli jest to dla Ciebie istotne, to pomyśl, czy wierzy w Boga, a może to agnostyk?
  • Jak spędza urlop, wakacje? – na leżaczku przy basenie, czy aktywnie zwiedzając kolejne miasto?
  • Obserwacje – kogo obserwuje w social mediach, kogo podziwia i poważa?
  • Jakie jest jego hobby? Szydełkowanie, czytanie książek, a może sklejanie modeli?
  • Zainteresowania – jaki sport? muzyka to tylko arie operowe?
  • Styl ubierania – na luzie, biznesowy, niezobowiązująco, a może bardzo ekscentrycznie?
  • Marki – jakie lubi, jakie kupuje, jakie POLECA?

a co jeszcze o tajemniczej personie?

  • Co go zainteresuje w produkcie/ usłudze? Na przykład jakaś funkcja lub wariant?
  • Co go może niepokoić w związku z produktem lub usługą?
  • Format produktu/usługi jest odpowiedni?
  • Co go stresuje, denerwuje?
  • Czy cierpi na brak czasu?
  • Jakie jest ogólne nastawienie do życia? Jest szczęśliwy?
  • Jakim językiem operuje? Fachowym czy potocznym?
  • Co zyskuje dzięki Twojej usłudze/Twojemu produktowi?
  • Co wie o Twoim produkcie/ usłudze?

To jak? Rozjaśniłam trochę?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *