Jakim głosem mówi Twoja marka? Co komunikuje? Czy wartości marki są zgodne z Twoimi wartościami? I na koniec: po co nam wartości marki?
Czasem nie zdajemy sobie sprawy, że tak nieuchwytne niuanse, jak wartości wpływają na emocje naszych odbiorców. A ich emocje mają nieodłączny związek z decyzjami: zakupu, obserwowania, czy też czytania artykułów na blogu.
głos marki
Pewnie nie zdawałaś sobie sprawy, że Twoja marka może mieć głos. Ale tak właśnie jest! O co dokładnie chodzi z tym głosem?
Marką jest jak z osobą. Każdy z nas ma swój własny głos, który jest dla nas charakterystyczny. Jedni długo przekonują się do przejścia “na Ty” i zrezygnowania z bardziej oficjalnego tonu, żargonu. Czasem pozostajemy przy tym.
Inni bardzo szybko przechodzą w ton “koleżeński” lub “matczyny”.
Już z pewnością wiesz, o co chodzi z tym głosem. Znajdź swój charakterystyczny głos, jakim będzie się marka komunikować.
Najlepiej, gdyby zawsze trzymać się jednego wybranego tonu. Ten głos powinien być zgodny z Twoim sposobem bycia, Twoim głosem.
Jest to o tyle istotne, że wtedy jesteś autentyczna w tym, co mówisz. A po drugie nie musisz poświęcać na to wielkich pokładów energii. Przygotowanie treści do publikacji, postów na social media, nie zabiera Ci dużo czasu, energii. Jest łatwiej.
Jeśli w życiu prywatnym komunikujesz się raczej w tonie koleżeńskim, raczej nie próbuj na siłę “mówić” bardzo oficjalnie. Zafałszowania będą łatwo wyczuwalne, w ten sposób zrazisz do swojej marki potencjalnych i obecnych odbiorców. Nie warto ryzykować.
komunikacja marki
Wspomniałam wyżej o komunikowaniu się marki. Każda z nas, która chce zatroszczyć się o swoją obecność w sieci, mówi o “czymś”. To mogą być konkretne produkty lub ich typ. To mogą być również usługi, ale również wiedza, a nawet rozrywka.
Czasem zapominamy, że również proponując rozrywkę naszym odbiorcom, to dajemy wartość. Tak! Czasami czytamy jakiegoś blogera lub blogerkę tylko po to, aby się rozerwać lub się pośmiać. Znasz może Radomską (jeśli nie koniecznie to napraw!).
Radomska to wyjątkowy przykład połączenia dobrego humoru i życiowego podejścia do własnej marki. Mówi głosem kumpeli, często posiłkując się czarnym humorem i ironią, ale… Zresztą zajrzyj do niej.
Zadaj sobie pytanie, jak chcesz się komunikować? Jaki ton głosu ma mieć Twoja marka? Pamiętaj, żeby najlepiej opierać się na naszych wrodzonych cechach, nic na siłę. Bądź autentyczna.
I tu mogę polecić książkę “Autentyczność przyciąga” Anny Piwowarskiej. Dużo lepiej opisuje budowanie marki osobistej i firmowej. Tak, dobrze czytasz “budowanie”, a nawet użyłabym słowa wydobywanie z naszego wnętrza to, co chcemy koniecznie zaznaczyć w naszej obecności w sieci.
wartości marki
Każdy z nas wyznaje jakieś wartości. Są z pewnością jakieś uniwersalne wartości typu rodzina, dobro, uczciwość. Są one obecne w każdej kulturze. Aczkolwiek na pewno są pewne różnice w podejściu do nich, ale sam fundament jest stały.
Warto sobie zrobić takie malutkie ćwiczenie i wypisać na kartce wszystkie wartości, jakie są dla nas ważne i jakie chcesz przede wszystkim ukazywać w swojej komunikacji.
Pamiętaj, że nic na siłę. Nie ma ani dobry, ani złych wyborów. To Twój wybór.
A jeśli po pewnym czasie okaże się, że wartości, na które kładłaś nacisk jako marka, nie są ważne dla Twoich odbiorców? Co wtedy?
Ano nic. Po prostu możesz sprawdzić, jakie wartości są ważne dla Twoje grupy docelowej. Możesz wykorzystać ankietę. Tak, to takie proste 😊.
Co z wynikami takiej ankiety? Sprawdź, czy wartości, jakie są Ci bliskie, pokrywają się z tymi od grupy docelowej. Jest kilka? To super – kładź na nie nacisk w komunikacji marki.
A co jeśli całkowicie rozminęłaś się wartościami z grupą? Tu warto jeszcze raz usiąść do przemyślenia założeń swojego biznesu, czyli dostosowania do potrzeb grupy docelowej.
Pamiętaj, że musisz zaoferować produkt lub usługę grupie osób, które go potrzebują. Za tym idą również wartości, jakimi kierują się odbiorcy poszukujący danego produktu lub usługi.
Jak widzisz, wszystko jest tu ze sobą powiązane. Aby wszystko rozwijało się i nie sprawiało problemów misi być ze sobą zgodne. Wtedy Twój biznes będzie jak dobrze naoliwiona maszyna z doskonale dopasowanymi elementami do siebie.
wartości marki, ale po co?
Już pokrótce przybliżyłam Ci, po co marka potrzebuje wartości. A jednym zdaniem?
Łączą Cię z marką, a marka ze swoimi odbiorcami.
Dla Twoich odbiorców ważne jest rozwój? Pomyśl, jeśli i Ty uważasz, że człowiek powinien uczyć się ciągle nowych rzeczy, a Twoja marka to kursy online … Już chyba rozumiesz, prawda? Wszystko jest systemem naczyń połączonych.
Wartości marki, jakie komunikujesz w sieci, pomagają przyciągnąć do niej potencjalnych odbiorców lub klientów kierujących się tymi samymi wartościami. W ten sposób budujesz poczucie wspólnoty, społeczność skupioną wokół marki.
Czy marka może nie mieć wartości? A z pewnością może nie mieć sprecyzowanych.
Moim zdaniem, nawet jeśli nie określimy ich w sposób formalny, to one i tak przebijają poprzez naszą komunikację. Robimy to bardziej podświadomie. A w biznesie raczej powinniśmy się opierać na świadomych przesłankach. Tak, aby nie trzeba było zastanawiać się nad odpowiedzią do pytania:
- Jakie wartości wyznajesz?
- Jakie wartości ma Twoja marka?
Precyzując wizję swojego biznesu, wspominałam również o wartościach marki. Możesz wrócić do tego wpisu poniżej:
Podziel się wartościami, jakimi się kierujesz ty i Twoja marka. Napisz komentarz lub wyślij wiadomość do mnie >>>Tutaj.