fbpx

Wizja biznesu

Zaczynając jakiś biznes, nie myślimy o tym. Często uważamy to za puste słowa i niepotrzebny nakład pracy umysłowej.
Kiedy jednak myślimy o wizji swojej firmy, okazuje się, że każdy z nas ją ma. Zaskoczenie?
Po prostu nikt tego tak nie nazywa.

definicja

Najprostsza definicja wizji biznesu to po prostu opis naszej działalności w przyszłości. To nasze wyobrażenie jej za kilka lat. Wizja firmy wynika bezpośrednio z misji i jest jej konsekwencją.
Wizja nie jest ściśle określonym celem lub stanem rozwoju firmy. Nie mamy tu określonych dat ani możliwości monitorowania realizacji wizji. Jest czymś mglistym i niewyraźnym rysującym się na horyzoncie zdarzeń.

O misji firmy możemy wspomnieć, że jest to zwięźle sformułowane wyrażenie opisujące to, czym zajmuje się firma i jakie wartości sobą przedstawia. To filozofia firmy, która nigdy się nie zmienia. Wraz ze zmianą misji, no cóż, umiera również firma.

Misja: czytelna, zrozumiała, trwała i niezmienna.

Misja opisuje, po co istnieje firma. Oczywiście poza oczywistym faktem zarabiania pieniędzy, firma musi posiadać jakiś swój cel istnienia. Główne założenia i wartości, jakie realizujemy poprzez naszą działalność.

Wizja firmy to jej wyobrażenie w przyszłości.
Ideał, do którego dążymy.

po co nam wizja i misja?

Z pewnością niektórzy mogą się zastanawiać, po co nam w ogóle wizja, jak firma ma wyglądać w przyszłości. Przecież najważniejsze jest, że zarabiamy na niej pieniądze teraz, a co będzie później… no cóż, zobaczy się również później.

Jest kilka powodów, dosyć konkretnych, dlaczego warto przeanalizować własną wizję oraz mieć określoną misję własnej firmy.

  • Strategia – bez strategii nasza firma nie działa skutecznie i efektywnie. Wizja i misja firmy pomaga nam ją zbudować oraz trzymać się jej,
  • Marka – dzięki misji marka się umacnia na rynku, a wizja pomaga nam rozwijać w odpowiednim kierunku naszą markę,
  • Zaufanie – najcenniejszy zasób, o jaki możemy walczyć. Lojalność i zaufanie naszych klientów pogłębia się, gdy nasza autentyczność wspierana jest misją i wizją firmy,
  • Wizerunek – misja i wizja poprawia wizerunek naszej firmy w sieci i nie tylko,
  • Kryzys – jeśli pracownicy i klienci wierzą w naszą misję i wizję firmy, wtedy niestraszne są wszelkie zawirowania koniunkturalne,
  • Reputacja – znacznie poprawia się w oczach naszych klientów, konkurencji i pracowników właśnie dzięki misji i wizji,
  • Pracownicy – dzięki misji i wizji motywowani są do pracy w naszej firmie,
  • Kierunek – misja i wizja pomagają nadać kierunek rozwoju naszej firmie,
  • TY – jeśli misja i wizja jest zgodna z twoimi przekonaniami, masz większą motywację do pracy oraz więcej chęci do działania na jej rzecz.

jak stworzyć wizję, misję?

Najłatwiej do tego podejść odpowiadając na pytania i spisując luźne skojarzenia. Przy tworzeniu misji przyda się „burza mózgu” nawet samemu ze sobą.

tworzymy misję

Misja odpowiada na pytania o cel istnienia firmy, biznesu. W jej określeniu pomogą odpowiedzi na takie pytania, jak zakres działalności, idealny klient, czy wyznawane wartości.
Jedna uwaga: unikaj przymiotników typu „najlepszy”. Nigdy nie zagwarantujesz, że tak ciągle będzie, prawda?

Poniżej znajdziesz przykładowe pytania, pomagające stworzyć misję własnego biznesu. Plik zawiera edytowalne miejsca na odpowiedzi – nie musisz drukować – ściągnij go na swój komputer.

określamy wizję

Wizja, jak wiesz, nigdy do końca nie będzie precyzyjnie opisana. Dlaczego? Z bardzo prostego powodu – nie znamy przyszłości. Jedynie co możemy w tym przypadku zrobić to nakreślenie ogólnego kierunku i trzymanie się go. W czasie realizacji poszczególnych celów, które są dookreśleniem konkretnych obszarów działania firmy, możemy modyfikować swoje działania zmierzające do realizacji wizji.

Poniżej przydatne pytania, które warto przeanalizować.


Masz określoną misję i wizję swojego biznesu?
Zastanawiasz się, czy jest to dla ciebie konieczne?

Pamiętaj, że nawet jeśli prowadzisz jednoosobowy biznes lub po prostu blog, klienci szybciej tobie zaufają, widząc w twoich działaniach autentyczność i zgodność tego, co mówisz i co im proponujesz jako firma.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *