Zbierać dane, czy nie zbierać? Oto jest pytanie!

Analizowanie danych zebranych na naszych miejscach w sieci może bardzo usprawnić nasze działania biznesowe.
Zbierać dane można różne i w różny sposób. Warto je analizować i świadomie działać w sieci.

Gdzie zbierać dane?

Wszędzie! Tak, to takie proste. Problem nie “gdzie”, ale “jakie” i “w jaki sposób”.

Masz stronę www, fanpage na FB bądź na IG. Może prowadzisz kanał na YT? A do tego z pewnością dochodzą jeszcze inne miejsca, gdzie te dane są zbierane. 

Wszystkie one mogą Ci pomóc obierać właściwy kierunek w biznesie.
Nawet jeśli nie masz zmysłu analitycznego, powinnaś przynajmniej “ogarniać” najważniejsze rzeczy. Jedną z nich jest wyciąganie wniosków z danych.

Najbardziej oczywistym miejscem, gdzie pojawiają się nasi odbiorcy i potencjalni klienci to strona www. Na niej możesz mieć sklep, blog, a przede wszystkim zakładkę “O mnie”.

Sprawdzając, gdzie i ilu użytkowników, jaką stronę wybierają, czy kończą daną “ścieżkę”, którą dla nich przygotowałaś, możesz bardzo wiele się dowiedzieć. 

Podstawowe miejsca, o których powinnaś zawsze pamiętać i, z których powinnaś gromadzić statystyki to:

  • strona www
  • social media
  • newsletter
  • ankiety

Jakie dane zbierać?

Tu wskakuje ulubione słówko każdego eksperta: to zależy. 

Zależy co chcesz osiągnąć, jakie są Twoje cele? Tak, znowu pisze o celach ;).

Możesz założyć sobie, że sprzedaż na Twoim sklepie w ciągu kwartału ma wynieść określoną liczbę lub podwyższyć się o określony procent. To Twój cel.

Aby wiedzieć, czy go osiągnąłeś swoimi działaniami marketingowymi musisz mieć… dane.

Dane początkowe, jeśli chcesz śledzić sprzedaż musisz brać pod uwagę całą ścieżkę zakupową. Ile osób wchodzi na stronę sklepu? Ile z tych osób dokonuje zakupu?
To wszystko będzie podstawą, punktem odniesienia. 

Dane końcowe nic Ci nie powiedzą jeśli ich nie przeanalizujesz. Musisz się zastanowić, co wpływało na dany wynik.  I co takiego działo się wokół, że dokonali np. zakupu?  Może prowadzisz intensywną kampanię edukacyjną na social mediach albo … ogłosiłaś “promkę”? 

Chcesz uzyskać więcej subskrybentów? Albo większą ilość klikalności w newsletterze? Te dane również możesz zbierać na platformach mailingowych.
Większość z nich ma opcję statystych w standardzie.

Jak zbierać dane?

Najpowszechniejszym narzędziem do sprawdzania statystyk na stronie www jest Google Analytics. Ciągle jest on skarbnicą wiedzy o swoich użytkownikach, z której możesz korzystać.
Wystarczy zainstalować jego kod na stronie i już! Możesz za jego pomocą również śledzić ścieżki swoich czytelników, czy też potencjalnych klientów. 

Nie znasz się na tym? Opanuj podstawy – to wystarczy, aby wyciągać dla siebie najważniejsze wnioski. darmowy kurs GA znajdziesz u źródła – tutaj.

Kolejnym narzędziem, które może Cię zainteresować jest pixel FB. Co prawda nie jest to narzędzie analityczne w porównaniu do GA, ale  pomaga w “ustawianiu” reklam na FB. Śledzi naszych odbiorców strony i dostosowuje reklamy do nich na social mediach.

Kolejnym narzędziem może być … ankieta. Najlepszym źródłem wiedzy o 

naszych produktach, usługach, czy postach są … nasi odbiorcy! Wystarczy ich zapytać o zdanie. 

Ankietę stworzysz również z pomocą Google – w dokumentach masz Formularze Google.  Wszystkie uzyskane dane możesz zapisać w pliku Excelowym. 

Link do ankiety możesz zamieszczać, gdzie tylko chcesz. Pamiętaj jednak, że zawsze musisz pamiętać, gdzie znajduje się Twoja grupa docelowa. Pytanie nieodpowiednich ludzi nic nie da. 

Po co zbierać dane?

Po co to wszystko? Zadziwię Cię, ale po to, aby zadbać o klienta. Znają jego problemy, zainteresowania, codzienne nawyki możemy lepiej się z nim komunikować. Konstruowanie nowego produktu, czy usługi zawsze warto zacząć od zebrania danych, czy to o czym myślimy jest im w ogóle potrzebne?

Jeśli napotykają raz po raz na Twojej stronie na jakąś przeszkodę – będziesz mogła interweniować. 

Poza tym, nasi odbiorcy to skarbnica wiedzy, zwłaszcza, gdy brakuje nam pomysłu na nowe treści. Serio! Kierując się ich pytaniami lub wyszukiwaniami na stronie www, możesz całkiem łatwo określić, jakiej wiedzy potrzebują.
Zaradź temu. 

Właśnie bezkosztowo uzyskałaś sporo wiedzy. Działaj!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *